fbpx

Denne faktor må du ikke glemme, når du netværker

af | jun 18, 2016 | Vidensdeling

Et godt netværk handler om mere end antallet af kontakter. Det er nemlig ofte noget meget mere grundlæggende, der er på spil, når du netværker. Det er en faktor, de fleste overser, men som er alfa og omega for, hvordan du opfattes.

Likeability

Vi kalder det ”likeability” – et godt ord, selvom det ikke er dansk. Vi mangler nok et dansk ord, der dækker helt, men ”likeability” betyder først og fremmest, at du som person skal fremstå ægte, troværdig og tillidvækkende. Ikke mindst betyder det, at du har interesse i andet og andre end dig selv.

Hvis du selv skal vælge mellem to leverandører, som fagligt set er lige stærke og hvor prisen ikke adskiller dem, vælger du altid den, du bedst kan li’ personligt. Kemien er vigtig for tilliden, og vi vil alle instinktivt helst handle med mennesker, vi synes om. Forestil dig to tøjbutikker – i den ene mødes du med smil og ægte interesse, i den anden står ekspedienterne og ævler privat bag disken og kan knapt værdige dig et blik, når de slår den nye trøje ind i kassen. Hvilken butik vælger du næste gang?

”Likeability” kan ikke programmeres. Men du kan være bevidst om, hvilke signaler du sender til et netværksmøde – for det gør du. Hele tiden.

  • Er du typen, der afbryder?
  • Himler med øjnene, når du er uenig?
  • Tjekker telefonen jævnligt, mens andre taler?
  • Sidder tilbagelænet med armene over kors, hvis et indlæg ikke fanger dig?
  • Har brug for at være i centrum hele tiden, om det så er som ”klassens klovn”?
  • Kommer med skarpe, sarkastiske bemærkninger, hvis nogen siger noget, du er uenig i?

Hvis ja – så er din ”likeability” lige faldet til et kritisk punkt. Og hvis du forsvarer dig med: Jamen, det er sådan, jeg er – så skal du kigge dig kritisk i spejlet, for så er din største netværksudfordring nemlig ikke de andre, men dig selv.

Dine holdninger og værdier er netop dine

Det betyder ikke, at du skal spille en rolle. Men du skal være bevidst om, hvilke sider af dig selv, du bruger i netværket. Du må gerne have kant og klare synspunkter, men du skal kunne rumme uenighed og modargumenter. Dine holdninger og værdier er netop dine – ikke automatisk alle andres.

Jamen, er ”likeability” så bare et spørgsmål om at være populær? Nej, ikke kun. Det handler i lige så høj grad om at være en ægte, vedkommende personlighed, som forstår at række hånden ud til hjælp, når det er nødvendigt, og som samtidig har integritet nok til at stille konstruktivt kritiske spørgsmål, når det skal til.

Din fremtoning

Formelt set vil alle i dit netværk gerne hjælpe dig, hvis du spørger. Men det virker langt stærkere, hvis du selv giver dem lyst til at hjælpe dig. Det gør du ved at være bevidst om din fremtoning og din indvirkning på andre.

Et godt netværk afhænger nemlig altid først og fremmest af dig selv. Er du den bedste udgave af dig selv i dag?

Kom med som gæst – helt gratis

Indlæg - Kom med som gæst

 

Kom med som gæst

Ikke 2 netværk er ens, derfor har du mulighed for at deltage som gæst i en af vores mange netværksgrupper, i en by eller med et fagområde der passer dig.